#sparadkrona – Några mer eller mindre bra spartips jag provat på den senaste veckan.

Günther Mårder, har lyckats med mycket (bland annat en blankningsposition i Fingerprint från igår…), men #sparadkrona är det som fastnat som hårdast hos mig. Så fort jag ser en chans att spara en krona tänker jag på Günther. (WWGD? – What Would Günther Do?)

  1. Rabattkoder vid nätshopping: Som jag skrev i inlägget Passiv inkomst 2: Hyra ut i andra hand så har jag nyligen satt upp några lyktstolpar kring min uthyrningsfastighet. Det jag inte kom ihåg att beställa i första omgången var glödlampor.
    En snabbtitt på prisjakt.nu avslöjade att det fanns billiga lågenergilampor att beställa från Tyskland. Det som gjorde det hela ännu billigare var att Googla ”<Butikens namn> Rabattkod”. Direkt hittade jag en rabattkod som gav 50 kr rabatt. #sparadkrona! Detta tips har jag använt mig av de senaste gångerna jag beställt grejer på nätet och har hittills inte slagit fel.
  2. OKQ8 Visakort: Säger bara 1% återbäring och 0,5% ränta på insatt kapital. Har ansökt om, men inte fått mitt kort än. Det stod mellan COOP Medmera + Betalo-lösningen som många andra bloggare skrivit om och OKQ8. Det som till sist avgjorde saken var att man kan växla bonuscheckarna man får mot reda pengar på en OKQ8-mack. Hade jag gillat COOP-affärerna hade det kanske blivit en bättre deal då man med COOP/Betalo även får bonus när man betalar räkningar. Men men, bara man får NÅGONTING tillbaka, så är det bättre än mitt nuvarande Visa-kort hos Nordea som inte ger någonting annat än möjligheten att betala med plastkort.
  3. Willys+ och Ztory: Jag läser en hel del andra bloggar på ämnet ekonomi, bland andra Kanjagblirik? (inaktiv sen augusti)
    Ett av hans äldre inlägg kom med tipset att man som Willys+kund kunde få testa på Ztory gratis och då få en rabattcheck på Willys.
    Eftersom jag redan är Willys+kund kollade jag upp erbjudandet, tyvärr har de höjt kostnaden för erbjudet till 1 kr. Men fortfarande en rabattcheck på 50 kr, det känns dumt att tacka nej till 49 kr, så jag hoppade på.
    Även om jag ärligt talat struntade fullständigt i Ztory, så har jag nu installerat appen och läst en hel del tidningar. Bra värde för 1 kr, så länge jag kommer ihåg att säga upp prenumerationen… (Lagt in i kalendern).
  4. Buzzador: Ja ja ja, jag skäms. Men när jag sett vad man kan få hemskickat med enda motprestation att uttala sig lite positivt om produkterna i en marknadsundersökning (lugn, jag tänker bespara er det) så kunde jag inte låta bli. Cost / Reward känns väldigt bra. Har hittills fått vara med i en kampanj och fick då en låda mat hemskickad utan kostnad.
  5. Bibliotek: En för mig glömd skatt, gick förbi mitt lokala bibliotek och skaffade lånekort i helgen. Tyvärr var det ganska torftigt utbud på ekonomihyllan, men jag lyckades hitta Per H. Börjessons ”Så här kan alla svenskar bli miljonärer” så den läser jag nu. Det fanns även ett stort utbud av tidningar, Veckans Affärer bland andra. Kan tänka mig att gå dit en tråkig söndag med en termos kaffe och läsa några stycken.
  6. Friskvårdsbidrag: En fantastisk uppfinning som jag historiskt sett varit ganska dålig på att utnyttja. Men nu har jag för andra året i rad skrivit upp mig på ett medlemskort på mitt lokala gym och skickat in papperna till ekonomiavdelningen. 3.000 SEK om året har jag att utnyttja. Då mitt gymkort bara kostar 2400 har jag några kronor över att utnyttja på klättring. Massa ”gratis” nöje!
  7. Företagstelefon: Det måste nämnas när vi ändå pratar friskvårdsbidrag. Det är en fantastisk förmån att få telefon från företaget. Det sparar många hundralappar att inte behöva ha ett privat abonnemang. Det var längesen jag hade ett jobb där kunder/medarbetare inte respekterade min fritid så för mig ställer det inte till några sådana problem.
    När jag nyligen bytte jobb gick jag från 50 gb surf till 1 gb, det var en jobbig omställning, men en sparande mentalitet där de mesta nedladdandet av podcasts och annat sker på jobbets eller hemmets wifi gör att det ändå räcker gott och väl.

2 tankar om “#sparadkrona – Några mer eller mindre bra spartips jag provat på den senaste veckan.

  1. Vi har använt OKQ8 visa under ett antal år nu och är väldigt nöjda. Använder det även för en del utgifter som uppkommer i tjänsten och då blir det ju 1% tillbaka till mig på det också. Även bibliotek och företagstelefon är bra (jag har en iPhone 6plus med 50GB…inte stor chans att en snålis som jag skulle betala för det privat:-). Jobba på och testa sparknep kul att läsa!!

    Gilla

Lämna en kommentar